Stickfrossas virkade vantar

Mannen har "tjatat" ett längre tag på att jag borde virka något. Jag är ingen virkare, så jag har funderat och funderat... När Stickfrossa la ut sina virkade vantar kom inspirationen och här är mitt resultat.

Mönster: Fritt efter Stickfrossas vantar i silk garden sock. Storleksanpassade utifrån Mellanbrors händer, storlek ca 6 år.
MaterialNoro Kureyon sock yarn, färg 149. Virknål 3.
Övrigt: Eftersom jag vare sig brukar virka eller skapa fritt, utan föredrar att följa mönster nästan exakt, är jag jätteglad över att det faktiskt blev ett par vantar :-) De var lätta att göra, men tog lite tid då garnet var tunt. Ska jag virka fler vantar blir det kanske ett tjockt garn.

Det enda som var svårt var att få första varven att inte sno sig och att bli lika breda. Och picotkanten behöver jag träna en hel del på...

Garnet var definitivt ingen favorit till vantar. Det tvinnade sig hela tiden och var ojämnt tjockt. Jag har ganska mycket garn kvar och funderar på vad det ska bli, kanske en sjal.

I varje fall var det roligt att till sist virka
, nästa gång kanske det blir ett amigurumidjur.

Kommentarer
Maria

Jag håller precis på med sockar i alldeles för tunnt garn, så de kommer förmodligen bli hål i med en gång. Blir sugen att testa vantar när jag ser dina, men jag har ett antal ufon som väntar först. Jag virkade picotkant på mina muddar, det var ju lite klurigt.

2009-10-07 @ 21:43:06
URL: http://jagblommar.blogspot.com
metamorphosis

Vilka mysiga!

Känns som om det är hämtade direkt från skogen verkligen... snygga!

2009-10-07 @ 23:20:33
URL: http://metamorphosis.blogg.se/
Signe

Roligt att se olika varianter på vantarna. Dina var jättefina! Tack också för kommentaren på min blogg, nu hittade jag din :).

2009-10-25 @ 14:39:59
URL: http://signe39.blogspot.com
med nål och tråd

Inte alls den tråkigaste färgen, och för nybörjare är de jättefina! Jag tycker att den var fin och skogig (som metamorphosis sa). Det där med tjockleken är nog en vanesak eller kanske en trivselsak. Jag har vant mig vid rätt små virk/sticknummer därför känner jag mig konstig när jag stickar med gigantstickor :)

2009-11-11 @ 20:45:53
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

HomeRiver *

Pyssel, skapande, ekologiskt, barn och familj.